Vegaaniset leivän päälliset: Seitansalami

Kesällä ei aina tee mieli lämmintä ruokaa. Samalla eväitä tulee tehtyä usein – milloin rannalle, retkelle tai ihan vaan kassiin mukaan, koska rauhassa syödystä aamiaisesta on jo aikaa. Leipää kuluu ehkä enemmän kuin muulloin ja samalla myös leivän päällisiä. On olemassa tuhat ja yksi asiaa, mitä vegaani voi laittaa leivän päälle. Vegaanihaaste on koonnut hyvän listauksen vaihtoehdoista tänne.

Ostan harvoin kaupan valmiita vegeleikkeleitä niiden hinnan vuoksi. Onneksi seitania voi tehdä itse vaivattomasti ja edullisesti. Tämä resepti on muokkautunut alkujaan ihanan Pidempi Korsi -blogin reseptin pohjalta. Ohjeesta tulee vain yksi pötkylä, joten teen usein tuplana. Toinen pötkylä tulee syötyä melko nopsaan ja toisen siivutan ja pakastan n. 10 siivun pusseihin. Mantelijauhojen ansiosta salami on sitkeää, mutta kuitenkin mureaa ja mehevää. Leivän lisäksi salami sopii myös vaikkapa pizzan päälle tai salaatteihin. Salamiin kannattaa kokeilla erilaisia mausteita, jolloin löytyy parhaiten se omaan makuun sopiva yhdistelmä.

Kurkkaa myös aiemmin julkaistu Seitanpaisti sienillä!

Vegaaniset leivänpäälliset: Seitansalami

  • Annoksia: n. 300 g
  • Tulosta

Ainekset

  • 2 dl gluteenijauhoa
  • 1 dl ravintohiivahiutaleita
  • ½ dl mantelijauhoa
  • 1 tl suolaa
  • 3 tl paprikaa
  • ½ tl valkopippuria
  • 1 tl sinapinsiemeniä
  • 1 tl sokeria
  • 3 valkosipulinkynttä
  • pari tippaa savuaromia
  • chilihiutaleita/tabascoa
  • 1 ½ dl vettä
  • 2 rkl rypsiöljyä
  • 2 rkl tomaattisosetta

Ohje

  1. Laita uuni kuumenemaan hieman alle 175 asteeseen. 
  2. Mittaa kuivat aineet kulhoon ja sekoita huolellisesti. Kuori ja raasta valkosipulinkynnet ja sekoita toisessa kulhossa raasteen joukkoon savuaromi, vesi, rypsiöljy ja tomaattisose. Lisää halutessasi chiliä tai tabascoa (n. 3 tl tabascoa antaa jo hyvän potkun).
  3. Kaada märät aineet kuivien joukkoon ja vaivaa voimakkaasti n. 5 minuuttia. Muotoile massasta pyöreä, n. 17cm pitkä tanko. Kääri tangon päälle kaksi kerrosta foliota ja sulje päät tiiviisti. Aseta kääryle leivinpaperin päälle uunipellille ja paista n. 1h. Käännä kääryle ylösalaisin puolessa välissä paistoa. 
  4. Jäähdytä. Leikkaa ohuiksi siivuiksi ja nauti leivän päällä tai vaikkapa pizzassa! 

Piknik -aika!

Kirsikka-chiavanukas G

Chiavanukas on helppo ja herkullinen välipala, jota pystyy muuntelemaan loputtomiin. Vanukkaan aineksina käytetään kasvimaitoa ja jogurttia, joiden suhdetta voi vaihdella oman mielen mukaan. Itse tykkään jogurttipitoisesta vanukkaasta, joskus en käytä kasvimaitoa ollenkaan. Simppelin vanukkaan seuraan sopivat kaikenlaiset marjat ja hedelmät. Kirsikoita tulee syötyä paljon kesällä ja vahvan värin ansiosta ne sopivatkin tosi hyvin antamaan makua ja näyttävyyttä.

Vanukkaan juju ovat proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja sisältävät chiansiemenet, jotka turpoavat nesteessä ja hyydyttävät samalla vanukkaan. Vanukas kannattaa laittaa illalla tekeytymään ja nauttia vaikkapa aamulla helppona aamupalana!

Kirsikka-chiavanukas G

  • Annoksia: 2 isoa annosta
  • Tulosta

Chiavanukas

  • 3 dl soijajogurttia
  • 1 dl kasvimaitoa (gluteenitonta tarvittaessa)
  • ½ dl chiansiemeniä
  • lusikan kärjellinen vaniljajauhetta
  • ripaus suolaa

Kirsikkainen kerros

  • kourallinen kirsikoita
  • n. 1 dl paksua kasvipohjaista jogurttia (esim. kookosjogurttia)

koristeluun kirsikoita

Ainekset

Ohje

1. Sekoita chiavanukkaan ainekset keskenään ja siirrä jääkaappiin tekeytymään vähintään kolmeksi tunniksi (mielellään yön yli).

2. Perkaa kourallinen kirsikoita ja aja tasaiseksi paksun kasvijogurtin kanssa. Maistele ja lisää kirsikoita, jogurttia tai makeutusta tarvittaessa. Kun seos on sopivan punertavan väristä ja hyvän makuista, siirrä jääkaappiin odottamaan.

3. Lopuksi kasaa kerroksittain vanukasta ja kirsikka-jogurttiseosta annosmaljoihin. Koristele kirsikoilla.


Supernopea suklaamoussekakku

Tämä resepti on pysynyt matkassa mukana jo pian vuosikymmenen ja nyt ajattelin kirjoitella sen blogiin talteen. Kakussa on simppelit ainekset ja se valmistuu sekä jähmettyy tarjoiluvalmiiksi nopeasti. Plantin (jääkaappikylmä) kauravispi on itseasiassa sen verran jähmeää jo valmiiksi, että sitä käyttämällä täyte jämäköityy miltei välittömästi ja kakku on melkolailla heti tarjoiluvalmis. Jos käytät muita vispautuvia kasvikermoja, kakun pitää jähmettyä muutama tunti ennen tarjoilua. Kakun suklaisuus riippuu käyttämäsi suklaan kaakaopitoisuudesta. Täytettä kannattaa ehdottomasti maistella ja lisätä leivontakaakaojauhetta tarvittaessa. Kakkuun saa kivaa vaihtelua käyttämällä pohjassa erimakuisia täytekeksejä tai maustamalla täytettä eri makuaineilla. Mansikkasesonki käy nyt kuumimmillaan ja mansikat sopivat ehdottomasti myös tämän kakun kaveriksi!

Tämä on siis se kakku, jonka ehtii hyvin tehdä vielä juhlapäivän aamuna jos on vaikka hieman epävarma tarjoilujen riittävyyden suhteen. Kakku on vegaaninen (eli luonnollisesti myös munaton ja maidoton), soijaton ja siitä saa helposti myös gluteenittoman.

Supernopea suklaamoussekakku

  • Annoksia: 10
  • Tulosta

Ainekset

Pohja

  • n. 150 g kaakaotäytekeksejä, esim Oreo tai Domino (tarkista vegaanisuus)
  • 50 g maidotonta margariinia

Täyte

  • 2 prk (a`2 dl) kauravispiä (esim. Planti)
  • 250 g – 300 g maidotonta tummaa suklaata
  • maun mukaan sokeria/leivontakaakaojauhetta
  • 2 tl piparminttuaromia/pikakahvijauhetta
  • Koristeluun esimerkiksi kauden marjoja, suklaata, keksejä, mintunlehtiä, syötäviä kukkia

Ohje

  1. Murusta keksit ja sulata margariini. Sekoita sula margariini keksimurun joukkoon. Pingota leivinpaperi irtopohjavuoan (halkaisija n. 20 cm) pohjan väliin ja painele pohjamassa tasaisesti vuoan pohjalle. 
  2. Jos haluat tehdä kakkuun mansikkareunuksen, mansikat on hyvä laittaa paikoilleen tässä vaiheessa. Halkaise mansikka ja aseta mansikka nojaamaan leikkuupinta vuoan reunaa vasten. Toista niin kauan, että ulkoreuna on täynnä mansikoita. 
  3. Vispaa kauravispi sähkövatkaimella vaahdoksi. Sulata suklaa ja kaada ohuena nauhana vispin joukkoon samalla koko-ajan sekoittaen. Maistele massaa ja lisää tarpeen mukaan sokeria tai kaakaojauhetta. Voit maustaa massaa myös piparminttuaromilla, jolloin kakkuun tulee raikas vivahde tai pikakahvijauheella, jolloin maku on hennon mokkainen.
  4. Kauho massa vuokaan ja painele tasaiseksi kerrokseksi. 
  5. Siirrä jääkaappiin muutamaksi tunniksi. Jos sinulla on kiire saada kakku pöytään, se on kuitenkin mahdollista tarjota heti (varsinkin jos käytät jähmeää kauravispiä kuten Plantin). Koristele vaikkapa marjoilla, suklaalla, kekseillä, mintunlehdillä tai syötävillä kukilla. 

Vinkki! Gluteenittoman version saat käyttämällä gluteenittomia keksejä ja gluteenitonta kauravispiä. 

Jos pidät keksipohjasta, voit hyvin jopa tuplata pohjan määrän. Käyttämällä erimakuisia keksejä, saat kakkuun vaihtelua. Marianne-dominot toimivat ainakin tosi hyvin!

Täyteläisen, kaikille sopivan suklaakakun voi leipoa tarvittaessa vielä juhlapäivän aamuna!

Paahdettu keltainen sosekeitto G

Kesäkuussa kasvihuoneilta alkaa saada edullisia pikkutomaatteja ja paprikoita. Myös kotimaisen kesäkurpitsan sesonki käynnistyy pikkuhiljaa. Nyt jos koskaan on hyvä hetki pyöräyttää ihanan pirteä ja samettisen pehmeä sosekeitto kesän mauista. Kasvikset kypsyvät kuin itsestään uunissa, jonka jälkeen ne vain surautetaan kuohkeaksi keitoksi maissin, papujen ja kookoskerman kera. Jos grilli sattuu olemaan kuumana, kasvikset voi hyvin kypsentää myös grillissä, jolloin keittoon tulee vielä astetta paahteisempi maku.

Olen tehnyt tätä keittoa usean testierän. Jostain syystä maku vain ei ollut kohdallaan heti. Viimeisen silauksen antoi lopulta kookoskerma ja chili. Joten jos vain mahdollista, älä jätä näitä kahta ainesosaa pois reseptistä.

Paahdettu keltainen sosekeitto

  • Annoksia: 4-5
  • Tulosta

Ainekset

  • 1 kesäsipuli
  • 2 valkosipulinkynttä
  • 250 g keltaisia kirsikkatomaatteja
  • 2 keltaista paprikaa
  • 1 kesäkurpitsa
  • 2 rkl rypsiöljyä
  • 1 prk (165 g) maissia
  • 1 prk (250 g) voipapuja / isoja valkoisia papuja
  • 1 kasvisliemikuutio
  • 1 ½ dl kookoskermaa
  • ½ tl suolaa
  • ½ tl mustapippuria
  • maun mukaan kurkumaa ja chilihiutaleita
  • n. 1 ½ dl vettä

Ohje

1.Huuhtele kesäsipuli ja viipaloi paloiksi. Kuori valkosipuli ja hienonna hieman. Huuhtele ja lohko kirsikkatomaatit. Huuhtele paprikat, poista kanta ja siemenkota ja lohko paprikat paloiksi. Poista kesäkurpitsan kanta ja kuori ja lohko kesäkurpitsa reiluiksi paloiksi. 

2.Levitä kasvikset uuninpellille ja valuta päälle rypsiöljyä. Paahda 175`c uunissa n. 30 minuuttia, kunnes kasvikset ovat pehmenneet. Anna jäähtyä hieman.

3.Seuraavaksi soseutetaan ainekset. Jos sinulla on suuri tehosekoitin (n. 2 l), voit soseuttaa keiton siinä. Muutoin, kaada kasvikset korkeareunaiseen kulhoon tai kattilaan ja soseuta sauvasekoittimella. Lisää paahdettujen ainesten joukkoon valutetut maissit ja voipavut, kasvisliemikuutio, kookoskerma ja mausteet. Lisää chiliä makusi mukaan, pieni potku sopii hyvin tähän ruokaan. Soseuta. Lisää lopuksi vettä, kunnes koostumus on mielestäsi sopivan paksu.

Muokkaa vauvalle! Voit helposti tehdä tästä keitosta myös 6kk -> vauvalle sopivan. Jätä kasvisliemikuutio ja suola kokonaan pois reseptistä. Chiliä kannattaa laittaa vain hyvin pieni määrä jos ollenkaan.

Vinkki! Kookoskerman voi hyvin korvata millä tahansa muulla kasvipohjaisella kermalla.


Mansikkavispipuuro

Meillä on niin ”pieni” pakastin, että usein säilötään mansikka soseeksi ajettuna. Ajattelin vielä fiilistellä kesää ja mietin jotain mihin soseet upottaisin. Arjen alkaessa on hyvä olla kaapissa välipalaa, joten ajattelin keittää ison kattilan vispipuuroa. Vispipuuroon olen käyttänyt usein mustaherukkaa tai vadelmaa, mustikkaakin. Mutta tämä mansikka! Oh, niin hyvää!

Hyvän vispipuuron salaisuus taitaa olla tarpeeksi löysä sekä sileä puuro ja kunnon vispaaminen. Mummini on minun vispipuuro -idoli. Hän vatkaa puuron aina ikivanhassa yleiskoneessa ja muistan sen käyneen välillä puolikin tuntia. Tätä puuroa ei tarvitse toki vatkata niin kauaa, mutta ole kärsivällinen. Lopputuloksena on puuro, joka on kuin mansikkavaahtoa!

Mansikkavispipuuro

  • Annoksia: 8
  • Tulosta

Ainekset

  • 1 l vettä
  • ½ – ¾ dl sokeria
  • 4 dl mansikkasosetta
  • 1 ½ dl mannasuurimoita
  • ½ tl suolaa

Ohje

  1. Kuumenna vesi kiehuvaksi. Sekoita joukkoon osa sokerista ja mansikkasose.
  2. Lisää mannasuurimot pienissä erissä samalla jatkuvasti vispaten. Anna poreilla miedolla lämmöllä välillä sekoittaen n. 10 minuuttia.
  3. Lisää suola ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa vielä sokeria.
  4. Nosta kattila liedeltä ja anna jäähtyä täysin (voit nopeuttaa jäähtymistä siirtämällä kattilan esim. kylmään vesihauteeseen).
  5. Lopuksi vatkaa puuroa sähkövatkailmella tai monitoimikoneessa niin kauan, että puuro on vaahtomaisen kuohkeaa. Kaada tarjoiluastiaan ja koristele tuoreilla mansikoilla.

Muokkaa vauvalle!

Tämä puuro on oivallista välipalaa vauvalle 6 kk eteenpäin, kun jätät suolan ja sokerin ohjeesta pois.


Raikkaan vadelmaiset raakakakkuset G

Raakakakut ei ole kuuluneet keittiöpuuhiini ennen tätä ohjetta. Kynnys raakaleivontaan on ollut jotenkin kovin korkealla, koska olen pelännyt epäonnistumisia etenkin siksi, että raakakakkujen raaka-aineet on yleensä aika hintavia (pähkinät, kookosöljy yms.). Pidän kuitenkin raakaleivonnaisista, varsinkin raikkaista sellaisista. Törmäsin netissä tähän Syötävän hyvä -blogin ohjeeseen ja päätin kokeilla. Halusin täyte -osuudesta korkean ja mietin kovasti, kuinka ihmeessä saisin siitä sellaisen. Meidän taloudessa vain naispuoliset ovat raakakakkujen perään, joten myös pieni annoskoko olisi paikallaan. Ja taas kerran tuli apuun – mikäs muu kuin muffinipelti!

Ohjeen kakkuset tehdään siis muffinipellin koloihin. Taateleista ja pähkinämurusta tehty pohja painellaan vuoan pohjalle ja raikas ja täyteläinen täytemassa pohjan päälle. Kakkusien annetaan jähmettyä pakastimessa ja aina halutessaan vuoasta voi sitten irroittaa (muotin pieni hulautus kuumalla vedellä ja veitsellä nosto vuoasta) yhden kakkusen ja laittaa lopun takaisin pakkaseen. Täyte on aivan hurmaavan makuista. Samaan aikaan kermaista, mutta älyttömän raikasta – kuin kesäistä smoothieta. Nam!

Raikkaan vadelmaiset raakakakkuset

  • Annoksia: 8
  • Tulosta

Ainekset

pohja

  • 2 ½ dl saksanpähkinöitä
  • n. 7 taatelia
  • ripaus suolaa

täyte

  • 3 dl cashewpähkinöitä
  • 2 sitruunan mehu
  • 1 tl vaniljajauhetta
  • n. ¾ dl kookosöljyä
  • n. ½ dl vaahterasiirappia (maun mukaan)
  • 1 tl psylliumia
  • 2 dl kotimaisia vadelmia

Ohje

  1. Aloita täytteen cashewpähkinöiden liottamisesta. Mittaa pähkinät laakeaan kulhoon ja kaada päälle kiehuvaa vettä niin, että pähkinät peittyvät. Anna liota n. 2h huoneenlämmössä tai yön yli jääkaapissa, jos valmistat kakun vasta seuraavana päivänä.
  2. Valmista pohja. Murusta saksanpähkinät cutterissa tai blenderissä hienoksi. Lisää taatelit ja aja hienoksi massaksi. Seoksen tulisi olla melko kiinteää, mutta silti muotoiltavaa. Jos sinulla on isoja ja pehmeitä taateleita, saatat joutua hieman lisäämään pähkinän määrää jottei pohjamassa ole liian tahmeaa.
  3. Painele massa muffinipellin koloihin. Massaa tulisi riittää ohut kerros n. kahdeksaan koloon.
  4. Valmista täyte. Sihtaa vesi pois cashewpähkinöistä ja aseta pähkinät blenderiin. Mittaa sekaan loput täytteen aineet ja aja sileäksi massaksi. Massan pitäisi pyöriä aika hyvin blenderissä. Jos ei, kaavi välillä massaa reunoilta takaisin keskelle ja jos blenderissäsi on tappi, käytä sitä apuna. Psyllium kiinteyttää massaa ja jos sinulla ei sitä ole, voit lisätä hieman kookosöljyn määrää. Maistele lopuksi massaa ja lisää vielä makeutta jos siltä tuntuu.
  5. Kauho täyte pohjien päälle muffinipellin koloihin ja tasoittele kakkusten pinta.
  6. Siirrä pakkaseen jähmettymään vähintään muutamaksi tunniksi.
  7. Ota kakkuset jääkaappiin sulamaan muutama tunti ennen tarjoilua. Muffinipellistä irrottaminen käy parhaiten niin, että päästät hanasta kuumaa vettä ja asetat sen kohdan muffinpellin kääntöpuolelta hanan alle, josta haluat irrottaa kakkusen. Nopea kastelu riittää lämmittävään vuoan niin, että kakkunen irtoaa. Kiilaa kakkunen irti vuoasta ruokailuveistä apuna käyttäen. Koristele vadelmilla ja sitruunanviipaleilla 🙂


Kesän vihreä cashewpestopasta

Mä rakastan rakastan rakastan herneitä. Ja makeita naattiporkkanoita. Ja rapsakkaa ja aromikasta kukkakaalia. Ja kevätsipulia. Ja yrttejä! Tänä vuonna yrtit saakin kerätä omalta terassilta, varsinkin basilika on erittäin tuottelias! Kesällä kotimaiset kasvikset ovat luonnollisesti tuoreimmillaan ja niistä todellakin kannattaa nauttia. Pulleat ja makeat herneet käyvät välillä jopa jälkiruoasta, niin maukkaita ne ovat.

Tässä on kulhollinen kesää pastan muodossa. Kastike on tällä kertaa itse tehty pesto, joka syntyy liotetuista cashew -pähkinöistä. Pähkinöiden liotusaika lyhenee huomattavasti, kun liottamiseen käyttää vaikkapa vedenkeittimessä kiehautettua kuumaa vettä. Tässä ei myöskään haittaa, vaikka pestoon jäisikin hieman sattumia. Olen tehnyt tätä pestoa useaan otteeseen ja se maistuu ihanalta myös vaikkapa ruisleivällä.

Cashewpestopasta

Ainekset

Pasta

  • ½ kukkakaali
  • 2 porkkanaa
  • 150 g herneitä
  • pieni kevätsipuli
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • 250 g kuivaa kierrepastaa (tarvittaessa gluteenitonta)

Cashewpesto

  • 2 dl cashewpähkinöitä
  • 1 valkosipulin kynsi
  • n. ½ dl oliiviöljyä
  • 1 puntti yrttejä, esim basilikaa ja/tai persiljaa
  • 3 rkl sitruunamehua
  • suolaa & mustapippuria

Ohje

  1. Aloita valmistamalla cashewpesto. Mittaa cashewpähkinät kulhoon ja kaada päälle kiehuvaa vettä niin, että kaikki pähkinät peittyvät. Anna tekeytyä sen aikaa kun keität pastan ja kypsennät kasvikset.
  2. Esivalmistele kasvikset. Kuori ja viipaloi porkkanat. Huuhtele kukkakaali ja nypi pienemmiksi nupuiksi. Perkaa herneet. Hienonna kevätsipuli.
  3. Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan.
  4. Kuumenna rypsiöljy isossa kasarissa. Lisää kasvikset ja kuullota kevyesti. Laske lämpötilaa ja laita kansi päälle hetkeksi, jotta kasvikset pehmenevät hieman.
  5. Kaada vesi pois pähkinöistä ja lisää peston loput aineet. Aja tasaiseksi sauvasekoittimella tai blenderissä. Mausta suolalla ja pippurilla.
  6. Lisää pasta. Kääntele lopuksi cashewpesto joukkoon. Koristele tuoreilla yrteillä ja herneillä.

Muokkaa vauvalle! Jätä suola pois ja vauva voi syödä tätä pastaa 6 kk eteenpäin. Lue kuitenkin muut huomiot vielä alta. Tässä pastassa on pähkinää. Jos vauva ei ole vielä tutustunut pähkinöihin, kannattaa varsinkin pestoa maistella ensin ihan pieniä määriä. Tuoreet herneet voivat olla työläitä pienen vauvan sulatettaviksi, joten poimi niitä vain muutama vauvan lautaselle. Kypsennä kasvikset kunnolla pehmeiksi, ja kiinnitä huomiota niiden kokoon. Voit jättää porkkanat tikuiksi ja kukkakaalit ”nuijiksi”, joista pienten käsien on helppo pitää kiinni.

Vinkki! Saat reseptistä gluteenittoman käyttämällä gluteenitonta pastaa.

Kesän vihrein pasta. Kuinka kauniita herneenpalot onkaan!

Kesäkurpitsa-porkkanapihvi uunissa (G)

Aina kesäkurpitsa-ajan koittaessa meidän kotikeittiössä tehtaillaan älyttömän helppoja kesäkurpitsapihvejä, joista tuli oikea villitys pari vuotta sitten. Eikä ihme – niin helppoja ja herkullisia nuo pihvit ovat! Pihveistä teki muiden lisäksi oman versionsa myös Linssinööri -blogin Heta (voit kurkata postauksen täältä 🙂 ). Tänä kesänä olen alkanut unelmoida kasvispihveistä, jotka olisivat helppoja, melko neutraalin makuisia ja niissä olisi myös porkkanaa. Muistin, että olen tehnyt kesäkurpitsapihvejä joskus myös uunissa ja päätin hieman tuunata ohjetta. Tuloksena oli vielä entistä helpompi ohje, koska nyt hellan ääreen sitova paistovaihe jää uunin hoidettavaksi!

Kasvispihvit ja pyörykät ovat usein melko työläitä. Lapsiperheessä on aina riski kokeilla uutta kovatöistä ohjetta, koska voi hyvin olla että lopulta saat syödä kaiken yksin. Monesti joutuu vielä kaiken lisäksi tekemään kompromissin maustamisen yms. suhteen, jotta ohje olisi koko perheen mieleen. Joskus siis käy niin, että 1. teet kovan työn ruoan eteen 2. teet siitä neutraalin makuista ja 3. saat vielä syödä kaiken yksin. Kuullostaako tutulta? Mutta, tämä pihvi ei olekaan kovatöinen ja raaka-aineet ovat varsin simppelit, joten kynnys kokeilla on alhainen! Kesäkurpitsa-porkkanapihvi on proteiinipitoinen, gluteeniton ja se maistuu myös kylmänä. Jes!

Kesäkurpitsa-porkkanapihvi uunissa

  • Annoksia: 6
  • Tulosta

Ainekset

  • 1 kesäkurpitsa (n. 600g)
  • 2 porkkanaa
  • 1 kevätsipuli/ tavallinen keltasipuli
  • 2 ½ dl kikhernejauhoja
  • 1 tl suolaa
  • ½ tl mustapippuria
  • 1 tl meiramia ja/tai basilikaa
  • 3 rkl ravintohiivahiutaleita (voit laittaa reilumminkin!)
  • maidotonta margariinia / rypsiöljyä

Ohje

  1. Huuhtele kesäkurpitsa, porkkanat ja kevätsipuli. Poista kannat ja raasta kesäkurpitsa karkeaksi ja porkkanat hienoksi raasteeksi. Silppua kevätsipuli hienoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään toisessa kulhossa ja sekoita ne kasvisten joukkoon. Kun puristelet raastetta, siitä alkaa erottua nestettä. Pikkuhiljaa taikina alkaa sekoittua ja kikhernejauhot kostuvat. Jatka vaivaamista, kunnes sinulla on löysähkö, tasainen taikina.
  2. Vuoraa uuninpelli leivinpaperilla. Aseta muutama nokare margariinia leivinpaperille ja kumoa taikina tasaiseksi levyksi pellille. Lisää vielä muutama nokare rasvaa levyn päälle. Paista 200 asteisessa uunissa 30 minuuttia, kunnes pinta on saanut hieman väriä. Jäähdytä ja leikkaa haluamaasi muotoon 😊

Muokkaa vauvalle!

Vauva voi syödä tätä kasvispihviä 7kk iästä eteenpäin, kunhan jätät suolan pois ohjeesta. Jos vauva ei ole vielä tottunut palkokasveihin, kannattaa myös kikhernejauhoja sisältäviä ruokia syödä ensin pieniä määriä kerrallaan Itseasiassa tämä on oivallista sormiruokaa, jonka voi leikata ihan siihen muotoon, jonka uskoo parhaiten pysyvän pienissä näpeissä.

Vinkki!

Tähän kasvispihviin voi ympätä myös muita kasviksia ja yrttejä.


Vadelma-tahinituorepuuro

Tuorepuuro on hauska tapa syödä puuroa. Se sopii syötäväksi erityisesti kesällä, koska se maistuu kuumillakin keleillä. Perusmassaa voi muunnella lisukkeilla ja vaihtelemalla kasvimaidon tai -jogurtin laatua. Vadelmat ovat oikea ravinto-ainepommi ja niin myös tahini sekä hampunsiemenet. Tässä siis taasen kasvipohjainen eväs, joka pitää nälkää ja tekee hyvää!

Olen syönyt paljon tuorepuuroja ja tämä on mielestäni hyvä peruskaava. Vajaa 1 dl hiutaleita, desi kasvimaitoa ja desi kasvipohjaista jogurttia. Jogurteista parhaiten toimii paksuhko soijajogurtti, yleensä käytän Alpron Mild & Creamy Naturalia. Tuorepuuroon kannattaa käyttää ehdottomasti suuria kaurahiutaleita, tällöin puurosta ei tule liian tönkköä. Lisäksi massaa voi maustaa ja lisätä hieman sattumia kuten siemeniä tai pähkinärouheita. Tuorepuuro kannattaa sekoittaa edeltävänä iltana valmiiksi jääkaappiin. Tästä ohjeesta saat kaksi annosta, koska mielestäni on kätevä sekoittaa useamman päivän aamupalat etukäteen. Puuro säilyy jääkaapissa hyvänä n. 3 vrk. Ei kun sekoittelemaan! 🙂

Vadelma-tahinituorepuuro

  • Annoksia: 2
  • Tulosta

Ainekset

  • n. 1,75 dl suuria kaurahiutaleita
  • 2 dl kasvimaitoa (esim. kauramaitoa)
  • 2 dl maustamatonta kasvijogurttia (esim. soijajogurttia)
  • 1,5 rkl kuorittuja hampunsiemeniä tai chiansiemeniä
  • 2 rkl vaahterasiirappia
  • n. 2 rkl vaaleaa tahinia
  • ripaus suolaa ja vaniljajauhetta
  • 200 g kotimaisia vadelmia

Ohje

  1. Sekoita kulhossa keskenään hiutaleet, kasvimaito ja -jogurtti sekä siemenet. Mausta vaahterasiirapilla, tahinilla, ripauksella suolaa ja vaniljajauhetta.
  2. Halkaise vadelmat ja asettele ne kerroksittain puuromassan kanssa kahteen astiaan. Anna tekeytyä vähintään tunti. Nauti heti tai nappaa mukaan.

Jos sinulla on suurikokoisia vadelmia, koita puolittaa ne terävällä veitsellä ja asettele lasia vasten – kaunista!

Kesäcurry lunchbox

Tämä curry on mun kestosuosikki sillon, kun teen ruokaa vain itselleni. Sanon tällaisia ruokia ”hyvän olon ruoiksi”, koska ne ovat ilo silmälle ja niiden syömisestä tulee erityisen hyvä olo. Tässä ruoassa on paljon erilaisia makuja, tekstuureja ja myös elementtejä. Sen tekemiseen ei kuitenkaan kulu puolta tuntia kauempaa, eikä raaka-aineiden kanssa ole niin tarkkaa. Curryn aineksia voi muunnella vuodenajan- ja sen mukaan, mitä kaapeista sattuu löytymään.

Tällä kertaa curryssa on kesän fiiliksiä. Naattiporkkanaa, makeita herneitä, rouskuvaa kukkakaalia ja keitettyjä härkäpapuja pakastimen perukoilta ympättynä mausteiseen kastikkeeseen. Lisäkkeeksi keitin ohraa, joka on kiva kotimainen vaihtoehto riisille. Aterian kruunaa pannulla paistettu kaalihöystö, kaurafraiche ja hampunsiemenet. Tällä ohjeella valmistat monipuolisen vegaanisen eväsruoan, mikä varmasti pitää nälkää. Reseptistä riittää ruokaa neljään suurehkoon eväsrasiaan 🙂

Kesäcurry lunchbox

Ainekset

Curry

  • 4rkl rypsiöljyä
  • 2 rkl curryjauhetta
  • 1-2 cm pala inkivääriä
  • 1 sipuli
  • 2 valkosipulin kynttä
  • 2 porkkanaa
  • kourallinen herneitä
  • ½ kukkakaali
  • 500 g tomaattimurskaa
  • 1 prk kaurafraichea (esim. Oatly iMat Fraiche)
  • koura cashewpähkinöitä
  • n. 200g keitettyjä härkäpapuja/ 1 tlk käyttövalmiita linssejä tai kikherneitä
  • 1 tl suolaa
  • 1 rkl sokeria
  • chiliä maun mukaan

Keitetty ohra

  • 2 ½ dl rikottuja ohrasuurimoita

Kaalipaistos

  • 5-7 suurehko lehtikaalin/mustakaalin lehteä
  • 1 rkl rypsiöljyä
  • 1 valkosipulin kynsi
  • tujaus sitruunamehua
  • ripaus suolaa

Koristeluun kuorittuja hampunsiemeniä, lisää kaurafraichea

Ohje

  1. Laita ensiksi ohra kypsymään. Kuumenna kattilassa litra vettä ja lisää ohrasuurimot. Anna poreilla n. 20 minuuttia/pakkauksessa mainitun ajan.
  2. Kuumenna sillä aikaa rypsiöljy laakeassa paistinpannussa. Lisää curryjauhe ja raastettu inkivääri. Laske lämpöä. Kuori ja paloittele kasvikset ja lisää pannulle. Paista kasviksia niin, että ne hiukan pehmenevät.
  3. Lisää pannulle curryn loput ainekset ja anna poreilla hiljakseen välillä sekoitellen.
  4. Huuhtele kaalinlehdet ja poista lehtiruoti. Silppua kaali silpuksi ja hiero sitä hieman sormiesi välissä. Vokkaa nopeasti pannulla öljyn ja muiden ainesten kera.
  5. Kun ohra on kypsää, siivilöi ylimääräinen vesi pois.
  6. Kokoa annokset ja koristele kuorituilla hampunsiemenillä ja kaurafraichella.
Lounaspaussi on päivän kohokohta!